E-mail:
Heslo:
Nová registrace.
 

Nejen steampunk rozhovor s h.NAOTO

V tomto interview se zeptáme návrháře h.NAOTO - Naota Hirooky na pár otázek ohledně jeho značky, jeho samotného i jeho poslední kolekce STEAM.
 
Předem bych ráda poděkovala značce h.NAOTO za vstřícnost a možnost uskutečnit tento rozhovor i přes vytíženost pana Naota.

1. V roce 1999 jste vystudoval prestižní japonskou Bunka fashion college. Kdy jste se však rozhodl, že budete návrhářem? Byl to Váš dětský sen? Jestliže ne, jaký byl Váš dětský sen?
h.NAOTO: Bylo to v prvním ročníku střední školy, kdy jsem se rozhodl stát se návrhářem. Když jsem byl na základní škole, chtěl jsem být policistou. Líbilo se mi to v jednom televizním programu.

2. Osobně mi vždy přišlo zajímavé, jakým způsobem je h.NAOTO rozdělené do linií podle témat, kde nechybí lolita, punk, tradiční japonské oblečení a teď ani steampunk a mnoho dalších.
Takto je to vlastně značka, kde si každý může vybrat. Byl to původní záměr, nebo se vaše značka takto rozrostla až během let?
h.NAOTO: Potom, co se h.NAOTO rozrostlo, jsem se snažil vše nějak rozdělit do kategorií. Vlastně teď vydávám každou sezónu vždy novou značku*, ne nový koncept, jako to dělají jiná návrhářství.
* h.NAOTO vždy pojmenovává nové linie různými názvy, které spojuje shodné téma, ačkoliv se můžou lišit typem oděvů. Je to potom vlastně taková značka ve značce.

3. Teď bych se ráda zeptala na osobní zkušenost. Kombinovat věci z kolekcí h.NAOTO je docela jednoduché. Avšak potkal jste někdy někoho, kdo měl outfit sestavený z různých kolekcí nebo i linií a řekl jste si ohromeně "Wow!"? Návrhář překvapený nápaditostí někoho, kdo nosí jeho oblečení. Stalo se Vám někdy něco takového?
h.NAOTO: Ano, už jsem překvapený byl, ale pořád jsem ještě nenašel outfit, který by mě ohromil. Vždy mě ale velmi překvapí, když někdo skombinuje h.NAOTO s MIU MIU nebo CHANELem.

4. Jedna z linií h.NAOTO - h.ism nyní spolupracuje s jinými japonskými umělci, především ilustrátory. A i přesto, že potisky Sixh. nebo NAOTO SEVEN jsou velmi precizní a detailní, vydali jste nedávno potisky vzniklé právě z této spolupráce. Přijde mi to velmi nápadité; například třeba sledovat, jak se motivy vystřihované z papíru (jaké dělá Kiyoha) mění na potisky, je úžasné! Jak ale nápady, jako je skloubit dva druhy umění v jeden, vznikají?
Návrhářství často na určité kolekci spolupracují s určitým umělcem, ale tyto poslední potisky vytvářelo minimálně šest různých umělců.
h.NAOTO: Nepřemýšlím o h.ism jako o spolupráci s jinými umělci. Je to vlastně produkční tým h.NAOTO. Byl bych rád, aby každý člen h.ism byl i členem produkčního týmu h.NAOTO. A v budoucnu bych rád měl v tomto produkčním týmu h.NAOTO mnoho umělců, kteří by dávali vzniknout i jenom částem oblečení, jako jsou třeba knoflíky, ponožky a podobně.

5. Ohledně vaší poslední STEAM kolekce - v celosvětovém měřítku je steampunk malá, avšak stálá subkultura. Jak populární je v Japonsku? Jsou zde nějaké tématické kavárny, hudební skupiny nebo lidé žijící tímto stylem? Něco co Vás inspirovalo prezentovat tenhle méně známý styl a způsob života? Nebo je steampunk jen další součástí japonské punk a gothic subkultury?
h.NAOTO: V Japonsku teď steampunk není příliš populární. Ještě není v kurzu. Myslím si, že steampunk příjde na řadu až v budoucnu.

6. Jak už jsem zmínila, tématem našeho aktuálního čísla je steampunk. Jaké jsou podle Vás, jako návrháře, nezbytné prvky pro steampunk nebo steampunk lolita outfit?
h.NAOTO: Brýle, cylindr a kapesní hodinky.

7. h.NAOTO už má kousek historie za sebou. Ale i tak bych se Vás chtěla zeptat, existuje za celou tu dobu nějaký kousek oblečení nebo celý outfit, který máte raději než jiný, nebo jste na něj více hrdý?
h.NAOTO: První čtyři modely mé první Tokyo Collection. Ty byly tehdy z DARK RED RUM. Byla to vlastně gothic a lolita verze nového milénia na "BORO Look"* vytvořená COMME des GARÇONS a Yohji Yamamotem v Paříži v osmdesátých letech.
*BORO Look - z japonského "boro" - hadr; oblečení potrhaného vzhledu. DARK RED RUM se tímto stylem od h.NAOTO dodnes inspiruje.

8. Mnoho lidí, které znám, mělo, nebo stále ještě má, sen založit si svou vlastní značku. Jako úspěšný návrhář byste se možná mohl podělit o nějakou radu, která by mohla pomoci takový sen splnit. Co je důležité pro to, stát se úspěšným návrhářem? Talent, sen, inspirace, odhodlání, peníze nebo jen štěstí? Ode všeho trochu nebo něco úplně jiného?
h.NAOTO: Každý den musíme zvažovat mnoho věcí. Neměli bychom litovat života, který máme. Když nevíme, co je lepší nebo nejlepší, člověk s vlastním cílem tohle zvážit dokáže. Život je krátký a měli bychom zvažovat pečlivě, jak si budeme plnit své sny. Každý člověk je jiný, takže sám nevím, jestli je tohle ten nejlepší způsob nebo ne, ale jsem si jistý, že mít sen nebo cíl, je velmi důležité.*
*Přeložit tuhle formulaci bylo docela složité, takže pokud umíte anglicky, podívejte se, prosím, na původní text (v anglické verzi časopisu).

www.hnaoto.com

Toto interview bylo z důvodu momentální vytíženosti pana Naota zpracováno přes email, takže jsem neměla možnost rozvíjet dál jeho odpovědi na své otázky. I přesto jsem velmi vděčná alespoň za tuto možnost. Na závěr bych ještě jednou chtěla poděkovat panu Naotovi za tento rozhovor za sebe i za náš časopis. Byla to pro mě čest a nová zkušenost. Zvláštní poděkování bych potom chtěla věnovat slečně Hiroko Yamamoto pracující pro h.NAOTO, která byla velmi milá a vstřícná při zpracovávání tohoto rozhovoru.

Autor článku: Reminiscence Wings
2